Thursday, 29 September 2011

Harga Diri


assalam..
akhir-akhir ni sejak start LI.,suke je dgr radio IKIM kn pagi2...
hehe..bkn ape,sambil duk dlm kete mse nk g keje tu,sambil2 dgr ..
yg peliknye,klo bab motivasi pagi or tazkirah tu senang je msuk lam pale ni.,selalunye x mcm ni.,lps tu ingt lak tu.,alhamdulillah..
tu yg suke utk sy kongsikan dgn kwn2 semua..
kali ni nk kongsi psl Harga Diri.,
Harga Diri klo biasa kita dgr adlh maruah..,btol x?
org yg yakin pada diri sendiri,bersemangat,bermotivasi,org ramai senang ngn kita..,adlh org yg tinggi Harga Dirinye manakala
org yg x yakin dgn diri sendiri,suka merendah2kan diri sndiri atau rasa rendah diri,
pikir org lain lbh hebat dr die adlh org yg rendah Harga Dirinye..
jadi ingtlah pada satu kata2 ni ::
"pandangan kita terhadap diri sendiri lbh penting
 dr pandangan org terhadap kita.."
pandangan kita terhdp diri kita sndiri jauh lbh berbeza ngn pandangan org terhdp kita..,
sbb diri kita sndiri sudah semestinya kite lbh faham btol x?
ok.,skrg ape beza org yg tinggi Harga Diri dgn org yg bersifat takabbur???
klo kite tgk mcm same.,tp sebenarnya tidak..
org yg takabbur adlh org yg bermegah2 dan bangga diri serta memperlekehkan kelemahan org lain...
tp klo org yg tinggi Harga Diri ialah org yg bangga dgn diri sendiri tetapi die tidak memperlekehkan kelemahan org lain.,sebaliknya memandang kelemahan itu dr sudut yg berlainan..
maka jgn lah bersedih jika diri kita tidak dihargai oleh org..,boleh jd org yg kita hargai itu akn menghargai kita juga kelak..
yakinlah bahawa Allah swt. sentiasa bersama kita ketika kita senang dan susah..
itu aje..tata.. 
 --syiqah syg kamu semua--

kamu juga bleh bce link d bwh ni.


Tuesday, 27 September 2011

persepsi kita...

assalamualaikum..
ari ni nk kongsi cket psl persepsi..
sy dgr dlm radio semlm..
"...................
dlm satu situasi,empat bnde yg berlainan.,tp ingt tiga je..hehehe..

** situasi 1 **
si A :: dgr cter awk pegi turki baru2 ni,btol ke??
si B :: hehe..mcm tu la cternye..
si A :: owh.,sy penah pegi jgk turki tu..tempat die cantik kn..,pemandangan di sana indah2.
si B :: ye,btol2.,mmg sgt cantik.

** situasi 2 **
si A :: eh,awk g turki??
si B :: a'ah..,pergi ari tu..
si A :: emmm..pegi x pasar die..klo pegi.,mesti awk ade terfikir..,klo berniaga kt sane msti untung.,
sbb peluang pekerjaan byk kt sane..
si A :: hehe...ye la kot..

** situasi 3 **
si A :: btol ke awk ke turki ari tu..??
si B :: a'ah..,ye,ari tu sy ade pegi..hehe..
si A :: hihi..,klo awak perasan,wanita2 turki ni comel2 kan..smua cantik2..
xde yg berkenan ke.??
si B :: erkk.,alamak.,xperasan plak sy psl yg tu..huhu..
.................."

baiklah,klo kte tgk,satu topik,g ke turki,tp cter yg berlainan..
klo kte fikir,sape yg salah? kerajaan turki atau diri kita sndiri??
jwpnnye jelas,mesti la diri sndiri..
klo kte pegi dgn niat yg baik..,insyaAllah dpt pahala..
tp klo pegi ke sana semata2 utk lihat wanita..,silap ari bln kte dpt dosa..

cth lain..,masuk U..,
kte g ke U utk blaja ke atau utk mncari gewe/pakwe/makwe???
smpai terjdnye perkara yg tidak diingini..
salah siapa?? U atau kita???
sy yakin semua da tau jwpnnye kn..??

persepsi tu memainkan peranan penting...

tu aje..klo ade clap..,sila2 lah tegur..
sekadar berkongsi ape yg sy dgr aje...

(^_^)