Wednesday, 28 December 2011

Ombak Besorrr...

assalamualaikum dan selamat pagi semua...
syukur kita masih lagi disini dan dapat menghirup udara Allah swt..
semalam lepas balik keje, xbalik umah terus sbb direct terus pegi menuju PCB..
pantai cahaya bulan, dlm berita kt tv ade sebut psl ' AIR PASANG BESAR ' dan PCB tidak terkecuali dr berlaku air pasang besar tersebut selain dr pantai irama,pantai kt dungun,t'ganu..
hbs semua gerai2 kt tepi2 pantai tu masuk air (banjir air laut)..
pasir2 pantai,balak2 besar semua naik ke darat..
masyaAllah sungguh hebat kejadian Allah swt..
turun dr kete terus menuju ke tepi pantai..
kaki ku masih terasa basahnye pasir2 pantai tu kt jalan raya tepi gerai2 makanan..
tgk je laut...besar nye ombak die.. dah xnmpak warna asal air laut tu..
semua nmpak keruh je..
ombak bergulung2 dan tinggi..
bunyi die kuat sgt bile die smpai kt tepi pantai..
mse tu rse.,klu dtg ombak yg bsr mcm tsunami 2004 kira pasrah je..heehehe.
mcm pelik je kn air pasang besar ni..
ade yg persaan x kejadian ni ade berkait ngn gerhana bulan ari tu..??
perasan x??
[org tua2 ckp Bulan Sakit]

bulan ni sebenarnye berkait dgn aliran air..
org yg kelaut(nelayan) mmg mahir bab bulan ni..
even ulamak/para ilmuan bagi petua kt wanita..
mne2 wanita ade masalah dgn kitar haid (period)..
hendaklah die pergi sinari badan die dgn bulan purnama(13,14,15 bln Hijrah)
insyaAllah period anda kembali normal..
nk tau kenapa????
sbb darah yang mengalir dalam badan kita ni mcm air laut la jgk.. ^_^
mcm tu lebih kurang.
kt bwh foto ombak kt ganu-sumber JKK Fan Club..hehe

ombak kt PCB x upload dlm my lappy.,xsmpt.

Wednesday, 7 December 2011

selamat hari asyura..

semalam 10 Muharram yg merupakan hari Asyura..
mungkin ade yg xtau sejarah 10 Muharram ni kn..
termasuklah sy..
ni sy copy dr FB td ttg Sejarah 10 Muharram..
jom same2 bace..

Imam al-Ghazali menyebut dalam kitabnya Mukha syafatul Qulub bahawa pada tarikh tersebut:
(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.
(3) Dicipta Adam a.s.
(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
(7) Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
(8) Selamat Musa dan pengikutnya.
(9) Lemas Firaun.
(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.
(11) Diangkat Nabi Isa kelangit.
(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.
(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.

moga dgn sedikit ilmu ni dpt mempertambahkan lagi pengetahuan kita..
(^_^)

Tuesday, 6 December 2011

pape..

assalamualaikum...
sudah lama tidak berblog..hehe..
masih lg my Mr. Bean ku yg comel..
mungkin akn ditukar pic tu..tp elemen2 lain akn kekal..
mcm cursor kete kuning yg comel ni akn still ada menemani sesiapa yg bkak blog ni..
ada ke?? huhu.. who knows rite..hehehe..
hmmm..,hampir berakhir sudah LI ku di kampung halaman yg cukup damai ni..
sy sayam kelatam sy...hehe.
cikah nk bermadah ckit..
"hidup ni.,bkn semua yg kte nk kita akn dpt..biasanya bnde yg kita xsangka tu lah yg kte dpt..
maka.,jgnlah kamu mengeluh tatkala kamu mndpt sesuatu yg x dijangka..,krn itulah yg terbaik dr Allah kpd kita...... "
tergantungkah ayat tu??? klo tergantung.,lengkapkn by urself ok..

Thursday, 29 September 2011

Harga Diri


assalam..
akhir-akhir ni sejak start LI.,suke je dgr radio IKIM kn pagi2...
hehe..bkn ape,sambil duk dlm kete mse nk g keje tu,sambil2 dgr ..
yg peliknye,klo bab motivasi pagi or tazkirah tu senang je msuk lam pale ni.,selalunye x mcm ni.,lps tu ingt lak tu.,alhamdulillah..
tu yg suke utk sy kongsikan dgn kwn2 semua..
kali ni nk kongsi psl Harga Diri.,
Harga Diri klo biasa kita dgr adlh maruah..,btol x?
org yg yakin pada diri sendiri,bersemangat,bermotivasi,org ramai senang ngn kita..,adlh org yg tinggi Harga Dirinye manakala
org yg x yakin dgn diri sendiri,suka merendah2kan diri sndiri atau rasa rendah diri,
pikir org lain lbh hebat dr die adlh org yg rendah Harga Dirinye..
jadi ingtlah pada satu kata2 ni ::
"pandangan kita terhadap diri sendiri lbh penting
 dr pandangan org terhadap kita.."
pandangan kita terhdp diri kita sndiri jauh lbh berbeza ngn pandangan org terhdp kita..,
sbb diri kita sndiri sudah semestinya kite lbh faham btol x?
ok.,skrg ape beza org yg tinggi Harga Diri dgn org yg bersifat takabbur???
klo kite tgk mcm same.,tp sebenarnya tidak..
org yg takabbur adlh org yg bermegah2 dan bangga diri serta memperlekehkan kelemahan org lain...
tp klo org yg tinggi Harga Diri ialah org yg bangga dgn diri sendiri tetapi die tidak memperlekehkan kelemahan org lain.,sebaliknya memandang kelemahan itu dr sudut yg berlainan..
maka jgn lah bersedih jika diri kita tidak dihargai oleh org..,boleh jd org yg kita hargai itu akn menghargai kita juga kelak..
yakinlah bahawa Allah swt. sentiasa bersama kita ketika kita senang dan susah..
itu aje..tata.. 
 --syiqah syg kamu semua--

kamu juga bleh bce link d bwh ni.


Tuesday, 27 September 2011

persepsi kita...

assalamualaikum..
ari ni nk kongsi cket psl persepsi..
sy dgr dlm radio semlm..
"...................
dlm satu situasi,empat bnde yg berlainan.,tp ingt tiga je..hehehe..

** situasi 1 **
si A :: dgr cter awk pegi turki baru2 ni,btol ke??
si B :: hehe..mcm tu la cternye..
si A :: owh.,sy penah pegi jgk turki tu..tempat die cantik kn..,pemandangan di sana indah2.
si B :: ye,btol2.,mmg sgt cantik.

** situasi 2 **
si A :: eh,awk g turki??
si B :: a'ah..,pergi ari tu..
si A :: emmm..pegi x pasar die..klo pegi.,mesti awk ade terfikir..,klo berniaga kt sane msti untung.,
sbb peluang pekerjaan byk kt sane..
si A :: hehe...ye la kot..

** situasi 3 **
si A :: btol ke awk ke turki ari tu..??
si B :: a'ah..,ye,ari tu sy ade pegi..hehe..
si A :: hihi..,klo awak perasan,wanita2 turki ni comel2 kan..smua cantik2..
xde yg berkenan ke.??
si B :: erkk.,alamak.,xperasan plak sy psl yg tu..huhu..
.................."

baiklah,klo kte tgk,satu topik,g ke turki,tp cter yg berlainan..
klo kte fikir,sape yg salah? kerajaan turki atau diri kita sndiri??
jwpnnye jelas,mesti la diri sndiri..
klo kte pegi dgn niat yg baik..,insyaAllah dpt pahala..
tp klo pegi ke sana semata2 utk lihat wanita..,silap ari bln kte dpt dosa..

cth lain..,masuk U..,
kte g ke U utk blaja ke atau utk mncari gewe/pakwe/makwe???
smpai terjdnye perkara yg tidak diingini..
salah siapa?? U atau kita???
sy yakin semua da tau jwpnnye kn..??

persepsi tu memainkan peranan penting...

tu aje..klo ade clap..,sila2 lah tegur..
sekadar berkongsi ape yg sy dgr aje...

(^_^)

Friday, 12 August 2011

tinggal solat...

..Solat Itu Tiang Agama..
seperti yg kte tau solat fardu lima waktu termasuk dlm rukun Islam yg ke-2..
dan ia wajib ditunaikn dlm keadaan ape cara sekalipun..
org sihat atau sakit semua wajib solat dgn cara msg2..
dan di ptg Jumaat yg indah ni..
sy ingin berkongsi sedikit cerita yg sy tau psl solat.
hukum menunaikan solat fardhu wajib,dan klo tinggal solat fardhu of kos la berdosa kan.??
ble berdosa mestila masuk neraka,,btol x??
Orang yang meninggalkan solat fardhu adalah amat buruk dan sangat keji sekali, malahan ianya terlebih keji daripada iblis.
ari ni sy dgr video ust. bg ceramah kt fb..
die bgtau,hukum meninggalkan solat termasuk dlm hukum hudud..
hukum hudud merupakan slh satu hukum jenayah dlm Islam.
pengertian Hudud ditakrifkan sebagai :
keseksaan yang telah ditetapkan oleh nas-nas Al-Quran dan AsSunnah yang wajib dilaksanakan sebagai hak Allah S.W.T. Kadar hukumannya tidak boleh dipinda sama ada dikurang atau ditambah.
maka,hukum meninggalkan solat ialah
hukuman mati mandatori..
mandatori bermaksud 'mesti atau wajib dilaksanakan'.
ya Allah..
lps sy dgr ceramah tu..,sy terus teringat dulu psl satu kisah mse sy kecik2 dulu.
bkn org lain punyer cter,tp sy sendiri..
dulu,biasalah bdk2 lps maghrib je, terus nk tido,
mak suh tunggu isya' xnk,terus je tido..
jd mlm tu sy bermimpi yg seakan2 real happen..
ade seorg lelaki berdiri dpn sy memegang pistol dan nk bunuh sy..
mse tu Tuhan sje lah yg tau betape takot nye sy..
lps je peristiwa mimpi tu,sy bgtau mak sedare psl mimpi tu,
dan die bgtau mmg org yg tinggalkn solat kne bunuh pon..
mse tu sy rse bersyukur sgt.,sbb sy masih lg diberi peluang oleh Allah swt utk membaiki kesilapan sy mse kecik2 dulu..
tp manusia sering lupa...
"sape yg tidak belajar dr sejarah pasti akn mengulanginya"
harap..,kte semua tidak mengulangi kesilapan yg sme yg telah kte lakukan..
org lain berlumba2 utk menunaikan solat fardhu dan juga solat2 sunat yg lain,
sbb mereka tau akhirat lah yg kekal abadi..
mengapa tidak kita??
peringatan ni adlh utk diri sy sendiri dan smua yg bce entri ni..
sama2 lah kte mencari keredhaan Allah swt..
 
*****


Wednesday, 10 August 2011

perbualan antara kakak dan adik..

Wahai Kakakku
kenapakah lemah sungguh kaum hawa itu
asyik berteman tangis dan sendu sahaja
Wahai Adikku
bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya
tetapi disitulah wahai adikku
kekuatan bisa meleburkan ego seorg lelaki
menjadi izzah yg paling gah
bahkan lebih gah dari egonya seorang lelaki
kerana sendu rayunya
Musa a.s terselamat dari kekejaman firaun
Duhai Adikku
lembut wanita itu bukan lemah
tetapi senjata
Namun Wahai Kakakku
wanita itu fitnah dunia
pernahkah adikku dengar
pesanan Ilahi pada hambanya?
wahai lelaki-lelaki yang beriman
tunduknlah pandanganmu dan tutupkanlah auratmu
Cuba Adik Nilai
pada siapa terlebih dahulu Allah dahulukan pesanannya?
pada hamba yang bergelar ar-rijal
kerana andai si lelaki menjaga pandangannya
maka tidak mungkin terlihat akan wanita yang menjadi fitnah pada dirinya
dan tidaklah Allah lupakan pesanan buat wanita
agar memelihara auratnya
kerana di situlah kehormatannya
bukan fitnah semata2 jikalau ar-rijal dan an-nisa' sama2 mematuhi pesanan Ilahi itu!
sesungguhnya wanita yang beriman yg solehah itu lebih baik dari ribuan lelaki yg soleh
Tapi Kakakku
kenapa wanita itu menjadi peragaan?
tidakkah mereka malu?
Wahai Adikku Sayang
al-haya' (sifat malu)
ada dlm diri setiap insan
wujudnya seiring dengan nafas insani
dan al-haya' itulah pakaian iman
pd diri wanita itu indah al-haya' sebagai pembenteng diri
namun
bila mana al-haya' itu lebur
imannya runtuh
kenapa mereka rela merelakan diri menjadi peragaan?
kerana mereka sebenarnya Paranoid
merasakan diri belum cukup menarik
mereka sebenarnya kalah dari segi psikologi
Namun Adikku
wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dari perbuatan murahan itu
Wahai Adikku
1001 keindahan penciptaan wanita
pandai2lah dikau menilai
antara permata dan debu2 kilauan pasir
Wahai Adikku
janganlah adik gusar
tatkala tiada lelaki yg hadir memetikmu
dan jgn engkau sekali2 merendhakan dirimu...
menggugurkan diri...
menyembah tanah...
sedangkan engkau sebenarnya telah Allah jadikan begitu tinggi martabatmu.

Sumber :: youtube - antara bidadari dan penghuni syurga

Saturday, 30 July 2011

sebuah kisah tentang 20k...

ollaa..!!!
ari ni nk stori mori cket psl kisah lucu mse cuti baru ni..
bese lah , klo cuti lme2 mcm cuti sem ni.,klo x duk umah sndiri.,duk umah nenek.., ari tu kebetulan duk umah nenek seminggu..,kononnye nk g jmpe kwn lme kt bndar..,
alkisah nye mcm ni..,mse nk turun dr umah nenek tu.,ade la sorang mak cik ni dtg jual kain2.,baju.,pakaian mcm2 la lg die jual..
then die tye sy blaja lg ke.,sy ckp ye blaja lg.,
lps tu tetibe die suruh sy blaja elok2..,blaja bersungguh2 smpai berjaya..,
sy pon angguk je la kan , smbil tersengih2..,lps tu die bgtau lg "skrg ni 20k dik belanja.."..sy pon angguk je la lg.., ingtkan mak cik tu ckp psl duit ptptn..btol la kne bayar 21k..,baru je sy nk btolkan yg seribu lg tu..,die terus ckp..,anak mak cik ari tu keje staff nurse kenduri 10k.,adik ni duk U 20k la...
sy pun terus..."errkk".. laaaaaaa.. mak cik ni ckp psl belanje kawen upenye... haha..mmg x terpikir langsung psl kwen2 ni...
lps tu trus tingat kt video ust azhar idrus psl perkahwinan yg paling berkat adlh yg plg murah mas kawen nye.. kpd kwn2 yg x tgk lg video tu..sila2 lah tgk ye..best..!
>_<

Monday, 27 June 2011

abesnye sem utk taun2...

assalam buat sahabat2 sy yg sgt sy syg smua..
syg sgt2 demn much!!!
huhu..ari ni touching cket sbb mlm ni da nk balik umah.. 
da xleh nk jmpe ngn kamu semua org da kt ukm ni..
rse cpt je mse berlalu da abes taun2..
byk kenangan pahit manis tawar masam sepanjang duk cni..
semua tu akn jd kenangan, memori, pengajaran dlm hidup..
rindu semua org..
sy akan rindu ukm..
will miss ftsm's people..
dan plg importantee.,my UO la..
my tempat tinggal kt ukm ni..
and my bilik sepjg 3 sem ni..
and i luv my room flatlet.
~k08e 208~
bilikku a.k.a stor barang2 yg sgt byk a.k.a hotel a.k.a tempt msk kwn2..a.k.a pusat pembiakan semut2 itam yg sgt kebal dan degil..huhu..
si gadis yg selalu bertudung coklat ni akan merindui itu smua..
8 bulan kot xdtg UKM lps tu..
satu tempoh yg cukup utk sy rse ...
ommaigaadd.. missing2..
hehe..
tp apakan daya.LI pnyer psl xpe la...cewwwaaahh..!
kte kne utamakn pelajaran dulu ye..
lps ni kontek2 kt fb je la..ym ke.,xpon kt Blog ni..
nk advance lagi Calling2..hehe..
orait bebeh.. epi olidey to u allzs.

 





 


Friday, 24 June 2011

kenape best duk dpn time exam...??

assalam.,
ari ni nk kongsi nape best duk kt meja dpn2 time exam..
sbb exam da abes pg td.,so bleh wat conclusion la cket kan..

1. bleh tgk jam dinding yg besar kt dpn.,so bleh set time nk jwb exam..
klo x bwk or xde jam tgn la mcm sy..hik3.
2. bleh tgk student duk lalu-lalang msk n kuar dewan..
kuang3..terasa sgt serabut mse tuh.penin2.
3. bleh dgr pengawas exam ngn lecturer duk borak2 ngn syok nye..
4. bleh bg mak cik pengawas pinjam liquid paper mse tgh jwb exam..
5. bleh tgk sape kuar awal exam..kompem bleh jwb kn.
6. bleh dgr phone ringing berkali2 kt dpn..

haa..! ape lagi??
tambah sndiri la ye..
dis is just my opinion je.
so,yg mne best?? duk dpn or blakang?? ke duk tgh2 best??
its up to U to decide it,mne yg best..
haha..ok.tata.

Tuesday, 21 June 2011

exam..!!!

Assalam..
pejam celik pejam celik..
finally.,esk da stat exam utk 3rd sem ni..
i amik 3subjek uollss sort sem ni...
wajib lak tu..
rse mcm bkn sort sem.,tp long sem..
haha..tp best sbb mcm2 ada utk subjek sort sem ni..
ktorg bleh g jln2 LimKokWing...
1st time g LimKokWing...
culture shock teruss..
sesak mata..haha..
lps tu,
ktorg bleh present projek esaimen dgn syok nyer..
dan ktorg boleh rse jadi seorg pelakon yg hebat kt atas pentas..
mcm kt bwh ni,
 
 
[~diorg ni semua mmg sgt berbakat n kreatif~]
 
dan juga berkoir ciap..
lecturer subjek tu da mcm guru vokal da rse..
klo die rse ktorg nyanyi xsedap di suruh nye ulang balik berkali2..
cewaaahh..,mcm AF plak..haha.. 
 
[barisan pengkoir..varsiti kita n bahtera merdeka]

hehe..will miss dat moment..
ok.,berbalik kpd exam..
esk,lusa dan tulap*[btol ke eja ni??? ahahaha]
3 ari non stop exam..
semua subjek kne bce buku 'karangan' yg kt dlm tu mmg byk bebenor perkataan nye...
den nye mmg tersgt suke sgt bce buku ni..
uwaaaaaa....tolongg!!! mls gler rse ni..hua3..
klo rajin.,xde la nk duk taip2 kt cni..huhu..
ok stop..!
da try studi plak..tata..!
:D


Monday, 20 June 2011

yeayy..!!! jmpe Lisa Surihani..!

assalam..
pg td pegi mid Vall. ngn kengkawan..
dua ari lps da g..tp ngn geng lain.,ari ni g ngn geng lain plak..
haha..bkn wat ape pun..just window shopping.,cuci-cuci mata sikit..
lgpun next week da nk balik umah..
da xleh jmpe..,next sem baru jmpe balik..
sampai2 je kt Mid tu.,jln2 jap..
dlm kol l1..,Lisa Surihani yg comel lote tu pon dtg..
die ade wat promotion cket kt Mid tu..
promotion mnde.,itu rahsia.
org yg g Mid je tahu die wat promotion ape..haha..
lps tu,ape lg.,bkn maen lg sy excited nk jmpe die..
tetibe TerFanatik jap kt Lisa tu..haha
mklumlah org femes kan..sape xnk jmpe ngn die..
die dtg ngn mak die n PA die..
so ape lg..,peluang..!!
amik gmba habis-habisan la jwbnye...
meh tgk gmba kt bwh ni..
 
 lisa yg comel..

lisa men musical chair...

bdk2 yg men lisa tu sgt2 la fanatik.

dua org kt tepi lisa tu bdk2 tarian..haha..xde la.gurau je.
ni oja n amy.,diorg men game ngn lisa td..men gelek2..
 
 haha..ni plak mak lisa..dah lisa duk bzy kt dpn.,
 kte amik gmba ngn mak die kt blakang...

at last,dpt gak amik gmba ngn lisa ni.,tu pon ngn bantuan amy..hehe thanks a lot amy..
muaaahhh...!!!!

hbs kisah psl Lisa Surihani..
lps tu..
lps mkn ngn solat ..
gi MPH..tau jmpe sape plak kt situ..
haisshhh.,ari ni,ari ni bertemu artis la plak kn..
jmpe ngn Fazliey Yaacob lak..
ape lg.,kamera ade.,amik la gmba..
peluang2 org kte..

perrgghhhh..rambut tajam wooo..!
 
ok..itu aje nk ceriteee nyee...
hehe..
moralnye :: suke suke jgk..,fanatik fanatik jgk..,tp jgn lupe yg mereka2 ini same je mcm kite..,cume mrk ade kelebihan dr segi populariti...semua org knl die..try kite yg msk tv skali..kompem femes jugak...! wakakakaka..!!
xde la..,just joking uollllsss...
jenaka di pagi hari..
ok..,wslm..


Saturday, 18 June 2011

Melayu...

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut
Biar mati adat
Jangan mati anak

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
Tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba
Berbuahlah pisang tiga kali

Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri

Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing

Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selaga yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
“Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran”

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu ?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka!
oleh:Usman Awang

Thursday, 16 June 2011

**nk 4 flat utk short sem...

assalam..
td pegi klas last utk subjek Etika...
pastu bgtau lecturer.,puan., sy nk 4flat sem ni boleh x???
gurau2 je ckp ngn die..
pastu die ckp.,boleh.,tp awk kne flatkn studi awk tu..
ktorg pon gelak je la kn..
mksudnye..,klo studi tu jgn duk main2..,fokus je..
barulah leh 4flat..
haha..mcm tu la ksh nyer..
minggu dpn da final exam..
lps tu cuti..!!!
so,gud luck semua..!! 

Tuesday, 14 June 2011

impeRialismE maKLuMat...

assalam..
ari ni nk kongsi maklumat psl imperialisme maklumat..
pagi td pegi kuliah subjek kemahiran mklumt & masyarakat,xtau nape mcm interesting je dgr prof. bg lecture psl imperialisme maklumat..haha..xtido kot ari ni kt klas ..
ok la.,imperialisme maklumat ni maksud die :: hsl pembentukan perkembangan sosio-ekonomi yg berkait rapat dgn pendidikan,hiburan,bahasa,bisnes,pemindahan teknologi dr negara maju ke negara kurang maju.

senang cter mcm ni.,penjajahan yg berlaku dalam bentuk maklumat.. contoh terdekat ialah penggunaan bahasa Inggeris di Malaysia.,kenape ?? kerana nk seiring ngn negara Barat kononnye..sy x kte English tu x elok.,xsalah utk kita belajar English ni.,bagus utk mse depan.. tapi klo kte lihat di negara seperti china,jepun atau korea misalnye.,diorg gne bahasa mrk sendiri tapi tetap maju..ok,tu satu contoh..

contoh lain ialah.,cara kita berpakaian.,prof cter.,klo kite pegi ke oversea,kite akan berpakaian seperti mereka .. mmg jarang nk jmpe org kite yg pakai bju kebangsaan(kurung) kt oversea tu..,tp,ade x klo pelancong asing dtg kt tempat kita,,die pakai kurung?? ade x? sy jwb xde..

dan yg plg menarik perhatian sy mse prof. bg lecture psl imperialisme maklumat ini ialah tentang lawatan PM kite ke US..try bace keratan artikel kt bwh ni ::

Selepas lawatan dua hari itu, Perdana Menteri terbang ke Amerika Syarikat. Kali ini lawatan kerja beliau memberi tumpuan ke arah menarik pelabur dan ahli perniagaan dengan persinggahan pertama ke New York, untuk melancarkan program Invest Malaysia 2011 di NYSE, yang disertai lebih 360 pelabur berpotensi.


“Daripada interaksi saya dengan masyarakat perniagaan di sana, saya optimistik pelaburan langsung asing akan terus memasuki negara kerana beberapa syarikat multi-nasional telah menyatakan hasrat mereka untuk melabur sehingga US$6 bilion. Ini bermakna lebih banyak pekerjaaan akan wujud untuk rakyat Malaysia,” kata beliau.


Najib turut mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Penasihat Sains dan Inovasi Global (GSIAC) di Akademi Sains New York dan membincangkan tentang kerangka kerja ekonomi digital yang inovatif yang akan menjadi kemuncak dalam pembangunan Pelan Induk Digital Malaysia.


Dari New York, Najib menjelajah ke Washington dan kemudian Maryland, untuk melawat Johns Hopkins University di Baltimore.

Di sini, Perdana Menteri teruja dengan penubuhan institusi pengajian dan penyelidikan perubatan Universiti Johns Hopkins di Sedang menerusi satu usahasama dengan Universiti Perdana pada September ini, yang dijangka mendapat sambutan hebat di rantau Asia.

masudnye di sini..,bnde ni semua tanpa kita sedari akan mempengaruhi kite punyer ideologi/pegangan dlm keadaan kite xsedar bnde tu berlaku..,kite nmpak bnde tu dibuat utk kebaikan bersama tapi secara tidak langsung Barat juga mempunyai agenda die sendiri klo kite tak berhati2.

mmg byk lg nk kongsi.,tp rse cukup setakat tu je la dulu ye.. fikir2kan lah dan semoga kite semua bebas dr imperialisme maklumat ni.. InsyaAllah..

p/s :: klo prasan cikah pon terImperialisme skali rsenye.,
mne tak nye,bkak2 je blog cikah,da ade muka my
mr. bean.,lagu plak lagu ala2 bakery kt pusan
huhu..klo sy salah tlg tegur jgk ye kwn2 ku smua. 

Thursday, 9 June 2011

ape-ape aje...

assalam...
nk tulis ape2 je skrg.

(1st)
result final da dpt!!!
sepatotnye mse mlm dpt tau tu,xleh tgk sbb xbyr utang lg..
die sekat result kte..,ntah kenape boleh je akses sistem mlm tu..
so..,ape lg.,cek je la..
tgk2 result..syukur alhamdulillah..
berape tu xleh bgtau ..rahsiaaaa..hhaha,
cikah ni awat??
asyik2 rahsia,asyik2 secret,asyik2 xleh bgtau..
hahaha..bia la.,kdg2 rahsia itu penting..
xkn nk bgtau semua bnde kt org kot..
privasi2.. :D
kpd kwn2 sy yg da tgk result tu..
jgn terlalu sedih dan jgn terlalu gembira jgk..
yg result ok,maintain2kan sentiasa ye lps2 ni..
yg kureng ok,xpe..jgn sedih2,jgn stress2..
lps ni buat yg lbh baik lg ye.. :)
sentiasalah berdoa kpd Allah swt..
dan yg plg penting knelah berusaha utk wat terbaik..
 

(2nd)
nk cter,cter lucu cket ni.
muahahaha..
xsempat tulis lg da nk tergelak je ase..
semlm jmpe sorg abg ni..
mse otw ke pusanika.
abg :: "dik,nk tye library ktne?"
cikah :: "tu kt sebelah tu."
[sambil tunjuk kt bangunan sblh pusanika]
abg :: "nk ikut jln mne ye dik nk g library??"
cikah :: "abg lalu ikut pusanika la"
abg :: "owh,abg da pegi td,xjmpe pon"
[lps tu abg tu pon ikut sy masuk pusanika lg skali]
masuk2 je kt belakang pusanika tuuuu...
abg :: "dik,mne tangga nye???"
cikah :: "jap abg,kte jln dlu..,lps ni jmpe la"
[tgh2 duk jln tu,bkn men die duk hafal jln kt pusan aras atas tu..
cuak gler nmpak die...wakakaka...lucu2.
lps tu..]
 
abg :: "dik,try bg jln yg plg mudah kt abg,senang nk jmpe libarary"
cikah :: "hahaha.,ok2 bang da sampai.,abg lalu je ikut cni,lps tu belok kanan,straight je.,jmpe terus PTSL"
[tunjuk jln depan kt kolej amin]
abg :: "terima ksh ye"

moral : saling membantu..,jgn duk gelak je tgk org sesat...sbb sy pon penah gak sesat kt pusanika ukm ni mse 1st year dolu2..hahaha..

(3rd)
cter yg terakhir..,
klas ptg ni sy xg..
huahuahua..
kire ponteng la kn dgn kte lain nye...
soo..,bleh tulis entri blog sy ari nih..hehe
ok.,c u all. in da next entry.. tata.!

Sunday, 5 June 2011

::missing in 24hours ++ ???

assalamualaikum...pembuka bicara.
ape cer??
sehari lbh semlm xde kt ukm..ko kemana cikah??
emmm..,well..
haha..itu mne leh bgtau,.
nk call org,.semua phone mati..
xde bateri..
xde kredit..
hua..mcm missing in action plak.. 
cikah pegi menjelajah cari2 mkn smlm..
haha..
balik dr g jelajah tu pegi pasaq mlm plak..
bdn xmandi seharian,g kt tempat ramai org plak..
'ter'sgt la bagus kan..
balik2 UKM..
kwn kne kejar dek monyet a.k.a beruk a.k.a lotong kt tgh2 jln..
lagilah 'ter'baek kan..
kalah atlet2 SUKMA yg berkampong kt ZAABA tu nye lari..
smpai bilik terus mam nasik kerabu + budu..
pergh syok gler mkn.
lps tu pengsan terus..
sampai maghrib,g amik wuduk.
(hari da gelap)
baru perasan yg sekitar blok pangsarama ngn flatlet ni cerah terang bnderang..
lampu jln baru,,
die baru pasang.,,
lps ni bdk2 UO yg duk kt pangsarama ngn flatlet ni xla tkot sgt da..
cumaaaa.....
anjing itam ngn anak die tu msh ade kot...
duk merayau2 kt sekitar blok..
'ter'sgt la tkot kan..
bkn ape..,klo die kejar mcm mne??
klo gigit mcm mne??
nangis x berbunyi la jwbnye..
selok situ jugok..
huhu..
dats all :D

moral of da story::
*jauh perjalanan,tahu smua tempat.
*jauh perjalanan sbb sesat..
*wlupun jap je lari dr ukm ni..byk perubahan yg dibuat..
*masa x kejar kita tp kitalah yg kne kejar mse..
 


Monday, 30 May 2011

~selamat ulang tahun kte yg pertama ...

30 Mei...
selamat ulang tahun 'sayang'..hehe..cewwaahhh...
rse akn rugi klo xpost entri ari ni..
sbb ari ni ulang tahun kami yg pertama..
baru setahun jagung kami berdiri..
harap sape yg bce blog sy ni jgn ingt ari ni ulang tahun sape2 ye..
mcm semlm.,sy post 'selamat ulang tahun kte yg pertama' kt fesbuk..
perggh..,rmai la plak kn yg komen..xla ramai,2org je pon..
diorg ingt sy post hepi anniversary plak..
haha..mane ade la..
ari ni besday batch 23 UPSM ktorg adik beradik smua yg 2nd year nk masuk 3rd year ni..

 bkn ulang tahun bersama pakwe or makwe..
xde semua tu..haha..
byk suka dan duka yg kami lalui bersama kt sini..
menimba ilmu..dan byk lg la..
xleh cter byk2..haha..

[van yg mempunyai 1001 memori di dlmnye]

[kete ferra yg hebat,menjelajah 3negeri uoolllsss]

tu je..yg selebihnye ade kt dlm memori yg xkan didelete or format..
biarkan ia terus kekal dlm ingatan smpai ble2..
insyaAllah..

[~ukhuwwah itu indah~]

*************************




Friday, 27 May 2011

::SHoCkED..!!!


26 Mei 2011...
dlm tempoh 3jam..
cukup utk ak ter-Culture Shock..
taukan cultuRe ShocK tu ape??.
dgn kte lainnye KeJuTAN BudAya.
ia akn berlaku ble kte hadapi bnde yg xpenah kte jmpe or hadapi sblm ni n it also dtg scra tibe2..
dlm tempoh 3jam..
cukup utk ak rse ak ni duk dlm dunia lain..
dunia yg xpenah ak tgk sblm ni..
dunia yg sblm ni ak tgk kt tv je..,dlm cter, drama n etc..
dlm tempoh 3jam..
cukup utk ak rse ak tenggelam dlm dunia fesyen yg melampau2...
melayu or non-malay sama je..
xde beza..huhuu..
bkn nk kate ape,tp tulah hakikatnye..
dlm tempoh 3jam juga...
i'm learn something..
yg kte ni same je..darjat kte tinggi ke rendah..
 same je smua..
n i really appreciate it..
thanks a lot..
ur services should be proud n i very proud..!!
dlm tempoh 3jam...
apa yg ak dpt..pentingnye English Education.. :)
pentingnya ilmu itu sendiri..
supaya kte dpt same2 bersaing dlm era global ni..
dlm tempoh xksh la beberapa jam pon...
semoga kite dpt bermusabah diri kte msg2..
apa yg dah kte lakukan pd hari smlm, hari ni mahupun hari2 yg mendatang..
semoga hari ini lbh baik dr hari smlm dan buat yg terbaik utk hari esk..
insyaAllah.amin.

sy tinggalkan anda pd entri kali ni dgn Sabda Nabi SAW...
[Jagalah dirimu baik-baik,
usahakanlah kemuliaannya kerana
engkau dipandang manusia bukan kerana rupa tetapi
kesempurnaan budi dan adab]

p/s::jika ade silap dan salah dlm entri kali ni,minta maaf byk2.
sy tulis berdsrkn apa yg sy nmpak dan sy fikir..         


Monday, 16 May 2011

selamat hari cikgu!!

ahhaa..!! klo ari senin ritu Ari Ibu..,
ari ni Hari Cikgu plak..a.k.a Hari Guru a.k.a Teachers Day..
16 Mei...tarikh di mana semua guru diraikan oleh anak2 muridnyee..
haha..tingat mse skolah rendah dulu...
time hari guru je bg adiah..
lps tu bgtau kt mak.,'mak,nk beli adiah kt ckgu.,esk ade mjlis ari guru kt skolah'..
lps tu mak pon g amik kertas adiah n balut la sabun sebuku....pen sebatang...
esk nye bg kt ckgu..ahaha..setiap taun bnde yg same je bg kt ckgu..
klo bkn sabun,pen...tu je dulu yg mampu bg kt ckgu2..
klo fikir2 balik..,setaun x abih ag rsenye ckgu gne sabun yg ank2 murid bg tu..
huhu..lucu klo ingt2 balik semua tu..memori lame..
penoh bonet kete ngn adiah..,tambah klo ckgu tu jns yg femes kt skolah,lg la kn..
best jadik guru ni..,tiap2 taun mesti dpt adiah..
.......................................................
terima ksh sy ucapkan kpd semua ckgu2 sy yg telah mengajar sy selama ini sehingga jadi diri sy skrg,
mmg byk ilmu yg ckgu telah curahkan kt sy..dr sy berumur 5taun smpai skrg..
rindu nk jmpe ngn semua ckgu2 sy dr skolah ::

PASTI: ckgu zie,ckgu na,ckgu azizah..

SEKOLAH KEBANGSAAN DABONG: ckgu adzlan,ckgu sasliza,ckgu maimun,teacher azizah,ckgu suria,sir mazlan,ckgu rohani,ckgu hafiz,ustz, azizan,teacher zaharyati,ckgu syukri,ustaz dan ustz. dan ramai lg yg telah ajar sy dari darjah satu sampai darjah enam...miss u all so much..

MAAHAD MUHAMMADI PEREMPUAN: ustz. ramlah,miss hally, mudirah,mudir,teacher aziah,ckgu hariza,ckgu azhari,ust mat noor(my warden),ust nik hamdi(my warden),ust ramli(my warden),ust su azhar yg comel,ust muslim yg maintain ensemnya,teacher aida yg very2 gojes,ustz noriah,ustz amnah,ckgu kamariah,ustz. khadijah kun ahmed(ustz. yg paling garang dialam semesta),ustz. nurminah,ust harun,ustz. sakinah,ustz. ruziana,ust. zaini,ust. zuhdi,ckgu rosnani,ust ahmad,ust asni,ust hamzah(warden yg plg di sayangi),ust hanif,ust kadir,ckgu kamaruddin,ustz. khadijah,ust nasir,ust baharuddin,papa Li,ckgu mariam,ckgu aziah(geog),ckgu malik roni, dan mmg tersgt ramai lg yg x tersebut..hu3.
[MMP mmg ramai ckgu2 yg ajar sbb byk mata pelajaran yg belajar stat dr Peralihan smpailah form6]

KMNS: ckgu maziah,ckgu nizaha,ckgu amir,ckgu zaki,ckgu shatri,bini ckgu shatri(lupa nme),mdm salwa,ckgu shahril,ckgu zakiah,ckgu2 fizik,miss tan,ustazah,ckgu2 koko,ckgu2 bio,ckgu2 kimia dan ramai lg..

UKM : dr. muriati, prof. juhana, dr. azizah, pn. faridatul,dr. norleyza, dr. masnizah, pn. zuraidah, prof. khatim, madam hariza, prof. zurina, dr. shereena, pn. fadzilah, en. tarmizi, en. onn azrai, pn. tengku mariam, dr. azizah dan ramai lg...

~tak lupe gak kt tok su hasan dan mok cik rohmoh~
[tok guru ngaji Quran sejak dr surah kecik smpai khatam,terima ksh]

dan yg terakhir dan yg sentiasa bersama kte sejak dr di lahirkan sampai la skrg..
iaitu guru terbaek kte MAK dan ABAH..
yg telah bertungkus lumus membesarkan kite dan mengajar kte erti kehidupan yg sebenarnye...

Syukur Alhamdulillah ya Allah krn telah mengurniakn kpd kami smua guru2 yg xknl erti jemu mengajar kami semua...




Wednesday, 11 May 2011

i got a nightmare!!!


korang nk tau I mimpi ape.??
waaa..soooo takoottt la...
bkn mimpi antoo..,bkn mimpi kne kejar kt anjing..,
mimpi I kawen pon bukan...smua bkn..
haha..
sblm nk cter nightmare yg sooo takoott ni..
i nk bgtau moral of da nightmare ni dlu...

~JANGAN MEROKOK~

simple je kn..
merokok ni bahaya ang tau dok..!
meh nk stori mimpi smlm,mcm ni...
tgn I belah kiri ni jd mcm berlubang...
dlm tu ang tau ada apa????
uweekkkss...seram gler..
xgeli tapi seram + sooo takot..
ade puntung rokok yg masih ade api2 kt ujung tu.,lps tu ade habuk rokok..
n other thing yg seumpama dgnnye lah..
sgt bedeba2 kot mimpi tu....so takooott...

[haa!! mcm ni la lbih kurang!]

mcm pelik kn..,sbb I xisap rokok..
kn selain perokok,org2 berpotensi bsr kne pnyakit yg berkait ngn rokok ni ialah org2 mcm kte la yg terdedah dgn asap rokok dan sgale bagai ni..
i pon pelik + xpaham la actually,nape kt kotak rokok tu.,
die tulis merokok berbahaya,lps tu ade gmbar2 yg so takooottt kt kotak tu..
tp,msh lg jual rokok tu..
konpius2..
lps tu satu lagi..

MEROKOK ADALAH HARAM!!

bce artikel kt bwh ni seminit ye kwn2..

Berikut akan kami kemukakan beberapa fatwa dari para ulama terkemuka tentang hukum rokok : “Merokok hukumnya haram, begitu juga memperdagangkannya. Karena didalamnya terdapat sesuatu yang membahayakan, telah diriwayatkan dalam sebuah hadits :
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ أخرجه الإمام أحمد في المسند ومالك في الموطأ وابن ماجة
“ Tidak (boleh melakukan/menggunakan sesuatu yang) berbahaya atau membahayakan” (Riwayat Ahmad dalam Musnadnya, Malik dan Atturmuzi)

Demikian juga (rokok diharamkan) karena termasuk sesuatu yang buruk (khabaits), sedangkan Allah ta’ala (ketika menerangkan sifat nabi-Nya Shalallahu 'alaihi wassalam) berfirman: “...dia menghalalkan bagi mereka yang baik dan mengharamkan yang buruk“ (Al A’raf : 157)

boleh ngerti ye kwn2 semua..huhu..
yg mne yg da terhisap tu,msh boleh lg diselamatkn lg..insyaAllah..jgn bimbang..hehe..
 satu lg bnde yg sme ngn rokok ni ialah SHISHA..,btol ke eja mcm tu.??.xpasti..
shisha pon sme la ngn rokok jgk..
soo.,phm2 je la jgk ek apa die.. :)

dannnn.....
i nk minta maaf if ade yg terasa ke nk marah ke ape,sbb i post psl rokok ni..
tp sebagai seorg Islam,seorg kwn dan juga hamba Allah yg hidup di atas bumi Allah yg penuh cabaran dan dugaan ni..
adalah wajib setiap dari kte utk saling ingat mengingati sesama kite agar semua nya mendapat keberkatan dan keredhaan daripada Allah SWT..insyaAllah, amin..
dan jika salah btol2kanlah jgk I.



p/s:: tema bahasakan diri kali ni adalah I..sory sbb nmpak mcm geditss cket.. :)






Sunday, 8 May 2011

Selamat Hari Ibu...


8 Mei upenye hari ibu..,sy xtau pon..,sy slalu konpius..,dulu ingtkn 10 Mei..
upenye ari ni.. hihi..
nsb bukak fb,klo x.,xtau ble tarikh sebtol nye ari ibu ni..
ibu,ma,mak,mummy,umi,mek,cik,we dan may be ade lg panggilan2 lain yg seorg anak pnggil kt ibu mereka.
and i just call my mom 'mak' je..
hua2..,mne2 pon boleh.,smua sme je actually..,
yg penting ksh syg kte kt mak kte xkn penah pudar...
merekalah yg telah membesarkan kte smpai jd kte pd ari ni..haha..mcm penin je ayat tu..
paham sndiri je le ek..
kt fb skrg smua pakat post psl ibu.,sy amik satu post ni..

'Setiap manusia yg wujud di muka bumi pastinya dia dikandung dan dilahirkan oleh seorang wanita melainkan Adam a.s. Kemudiannya barulah ia dikendong dan dibelai oleh org lain samaada ibu kandung,ibu angkat,ibu susu dsb.Andai kita hanya ada 1 hari dan satu detik kita berdoa utk ibu,sebenarnya kita alpa bahawa semua detik yg ada dlm 365 hari itu penuh dgn doa ibu utk kita,begitulah murninya kasih ibu duhai anak2ku'


mendlm kn maksud post ni..,
mak kte tiap2 hari mendoakan kebahagian,kesejahteraan n also keselamatan kte..
dan harapnye kte jgk xlekang dr mndoakan keselamatan mereka di dunia dan akhirat..
bkn mak saje,tp utk ayah skali...huhu..

tu je la kot entri kali ni..,smpena hari ibu..
(xtau nk tulis mnde dah ni actually..hehe)

utk mak sy..,wlupon mak meme x baco blog ni..apatah lg fb..
nk kol,segan plak ase..
tp xpe la..biar hati dgn hati yg same2 mengetahuinye..
sy syg mak more than words..
love u very very very much...!
♥ ♥ ♥

Friday, 6 May 2011

kenape Mr. Bean..????



"nape ko letak gmba Mr. Bean kt blog ko??"


ade org tye kt sy mcm tu...haha..
agak2 nape ye sy letak mr. bean?? emmmmm....
mse kecik2 dulu korg penah tgk x cter Mr. Bean ni????
tipu la kn klo korg xpenah tgk..of kos tgk wlu pun kejap.,btol x?..
klo skrg ni.,kte tgk Maharaja Lawak tuk reles kn tensen kte..,
dulu cter Mr. Bean la yg buat kte gelak je tgk cter die..
Mr. Bean ngn teddy bear die yg tersyg tu..comel..
g mana2 mesti terjaga la kebajikan teddy bear die tu,wlpun x idup..haha..


pastu ngn kereta die yg hebat tu..
hahahaa....dasat2..
ingt lg x korang???
pakai baju,gosok gigi dlm kete..gara2 bgn lewat...
kene tindih kete kebal sbb parking xbtol..byk lg sbnrnya klo nk ingt..

Actually sy letak gmbar Mr. Bean tu sbb die ade kisah nye yg tersendiri...
Nak tAu takk????
ahha..!
sbnrnye mcm ni..,dulu mse zmn mude mudi dlu...
mse kt skolah..,kwn2 slalu ckp..:
"eh eh muke cikah ni mcm Mr. Bean la"
rmai gak yg ckp mcm tu..,
sy mcm pelik la kn..,sme tang mne la mcm Mr. Bean ni??
lps tu sy buat biase je la kn...terime je la kn..hehe.
lps tu msk la Mtrik plak...KMNS yg sgt dirindui itu..
ade jgk kwn2 yg bgtau bnde yg same...
lagi la pelik kn...
pastu fikir2 balik...ade la kot same nye...tang mata or idung la kot..
hahaha...lucu la ase..
mcm2 btol diorg ni..
tp sy xksh pon..,sbb klo xclap..Mr. Bean ni Professor kan2????
Prof. Rowan Atkinson uollsss....
da la stdy kt Oxford University
klo dpt jd mcm die pon jadik la...
da la lawak..,bijak lak tu...
I likesss....
suke sgt.!!
dats all...

Tata..!!!








Thursday, 5 May 2011

1st of all...



Bismillahirrahmanirrahim..
wah...terbuat sudahh blog...haha..
hi..!! im cikah...im new here.
sila beri tnjuk ajar..,follow2 ker ape ke..buat la apa yg sepatutnye ek..
sy xreti sbnrnye berblog ni...lagi2 bab2 karang ayat2 ni..waaaa..mmg fail..,
ayat tu mmg tunggang la..smua bnde campur..BI BM... ade smua la...haha.



tujuan buat blog ceritacikah ni sbb nye ialah ~

* utk isi mse lapang 
(mentang2 la wt shrt sem kn)
* pastu nk kongsi cter2 ke ape ke...
* satu lagi is.. kte kne gne la jgk kn kemudahan2 IT mcm ni..
nnti klo ade yg baru or latest, xla terhuyung hayang nk blaja....
at least da reti ckit..haha BTOL TAK??
* and.... da last is.. nk la rse jgk mcm mne feel org berblog ni...
smpai ade yg bleh jana duit from berblog ni..
(mmg mata duitan sungguh cikah)