impeRialismE maKLuMat...

assalam..
ari ni nk kongsi maklumat psl imperialisme maklumat..
pagi td pegi kuliah subjek kemahiran mklumt & masyarakat,xtau nape mcm interesting je dgr prof. bg lecture psl imperialisme maklumat..haha..xtido kot ari ni kt klas ..
ok la.,imperialisme maklumat ni maksud die :: hsl pembentukan perkembangan sosio-ekonomi yg berkait rapat dgn pendidikan,hiburan,bahasa,bisnes,pemindahan teknologi dr negara maju ke negara kurang maju.

senang cter mcm ni.,penjajahan yg berlaku dalam bentuk maklumat.. contoh terdekat ialah penggunaan bahasa Inggeris di Malaysia.,kenape ?? kerana nk seiring ngn negara Barat kononnye..sy x kte English tu x elok.,xsalah utk kita belajar English ni.,bagus utk mse depan.. tapi klo kte lihat di negara seperti china,jepun atau korea misalnye.,diorg gne bahasa mrk sendiri tapi tetap maju..ok,tu satu contoh..

contoh lain ialah.,cara kita berpakaian.,prof cter.,klo kite pegi ke oversea,kite akan berpakaian seperti mereka .. mmg jarang nk jmpe org kite yg pakai bju kebangsaan(kurung) kt oversea tu..,tp,ade x klo pelancong asing dtg kt tempat kita,,die pakai kurung?? ade x? sy jwb xde..

dan yg plg menarik perhatian sy mse prof. bg lecture psl imperialisme maklumat ini ialah tentang lawatan PM kite ke US..try bace keratan artikel kt bwh ni ::

Selepas lawatan dua hari itu, Perdana Menteri terbang ke Amerika Syarikat. Kali ini lawatan kerja beliau memberi tumpuan ke arah menarik pelabur dan ahli perniagaan dengan persinggahan pertama ke New York, untuk melancarkan program Invest Malaysia 2011 di NYSE, yang disertai lebih 360 pelabur berpotensi.


“Daripada interaksi saya dengan masyarakat perniagaan di sana, saya optimistik pelaburan langsung asing akan terus memasuki negara kerana beberapa syarikat multi-nasional telah menyatakan hasrat mereka untuk melabur sehingga US$6 bilion. Ini bermakna lebih banyak pekerjaaan akan wujud untuk rakyat Malaysia,” kata beliau.


Najib turut mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Penasihat Sains dan Inovasi Global (GSIAC) di Akademi Sains New York dan membincangkan tentang kerangka kerja ekonomi digital yang inovatif yang akan menjadi kemuncak dalam pembangunan Pelan Induk Digital Malaysia.


Dari New York, Najib menjelajah ke Washington dan kemudian Maryland, untuk melawat Johns Hopkins University di Baltimore.

Di sini, Perdana Menteri teruja dengan penubuhan institusi pengajian dan penyelidikan perubatan Universiti Johns Hopkins di Sedang menerusi satu usahasama dengan Universiti Perdana pada September ini, yang dijangka mendapat sambutan hebat di rantau Asia.

masudnye di sini..,bnde ni semua tanpa kita sedari akan mempengaruhi kite punyer ideologi/pegangan dlm keadaan kite xsedar bnde tu berlaku..,kite nmpak bnde tu dibuat utk kebaikan bersama tapi secara tidak langsung Barat juga mempunyai agenda die sendiri klo kite tak berhati2.

mmg byk lg nk kongsi.,tp rse cukup setakat tu je la dulu ye.. fikir2kan lah dan semoga kite semua bebas dr imperialisme maklumat ni.. InsyaAllah..

p/s :: klo prasan cikah pon terImperialisme skali rsenye.,
mne tak nye,bkak2 je blog cikah,da ade muka my
mr. bean.,lagu plak lagu ala2 bakery kt pusan
huhu..klo sy salah tlg tegur jgk ye kwn2 ku smua. 

Comments

Popular posts from this blog

exam..!!!

kenape Mr. Bean..????

~ makan-makan B.23 ~