Wednesday, 28 December 2011

Ombak Besorrr...

assalamualaikum dan selamat pagi semua...
syukur kita masih lagi disini dan dapat menghirup udara Allah swt..
semalam lepas balik keje, xbalik umah terus sbb direct terus pegi menuju PCB..
pantai cahaya bulan, dlm berita kt tv ade sebut psl ' AIR PASANG BESAR ' dan PCB tidak terkecuali dr berlaku air pasang besar tersebut selain dr pantai irama,pantai kt dungun,t'ganu..
hbs semua gerai2 kt tepi2 pantai tu masuk air (banjir air laut)..
pasir2 pantai,balak2 besar semua naik ke darat..
masyaAllah sungguh hebat kejadian Allah swt..
turun dr kete terus menuju ke tepi pantai..
kaki ku masih terasa basahnye pasir2 pantai tu kt jalan raya tepi gerai2 makanan..
tgk je laut...besar nye ombak die.. dah xnmpak warna asal air laut tu..
semua nmpak keruh je..
ombak bergulung2 dan tinggi..
bunyi die kuat sgt bile die smpai kt tepi pantai..
mse tu rse.,klu dtg ombak yg bsr mcm tsunami 2004 kira pasrah je..heehehe.
mcm pelik je kn air pasang besar ni..
ade yg persaan x kejadian ni ade berkait ngn gerhana bulan ari tu..??
perasan x??
[org tua2 ckp Bulan Sakit]

bulan ni sebenarnye berkait dgn aliran air..
org yg kelaut(nelayan) mmg mahir bab bulan ni..
even ulamak/para ilmuan bagi petua kt wanita..
mne2 wanita ade masalah dgn kitar haid (period)..
hendaklah die pergi sinari badan die dgn bulan purnama(13,14,15 bln Hijrah)
insyaAllah period anda kembali normal..
nk tau kenapa????
sbb darah yang mengalir dalam badan kita ni mcm air laut la jgk.. ^_^
mcm tu lebih kurang.
kt bwh foto ombak kt ganu-sumber JKK Fan Club..hehe

ombak kt PCB x upload dlm my lappy.,xsmpt.

Wednesday, 7 December 2011

selamat hari asyura..

semalam 10 Muharram yg merupakan hari Asyura..
mungkin ade yg xtau sejarah 10 Muharram ni kn..
termasuklah sy..
ni sy copy dr FB td ttg Sejarah 10 Muharram..
jom same2 bace..

Imam al-Ghazali menyebut dalam kitabnya Mukha syafatul Qulub bahawa pada tarikh tersebut:
(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.
(3) Dicipta Adam a.s.
(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
(7) Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
(8) Selamat Musa dan pengikutnya.
(9) Lemas Firaun.
(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.
(11) Diangkat Nabi Isa kelangit.
(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.
(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.

moga dgn sedikit ilmu ni dpt mempertambahkan lagi pengetahuan kita..
(^_^)

Tuesday, 6 December 2011

pape..

assalamualaikum...
sudah lama tidak berblog..hehe..
masih lg my Mr. Bean ku yg comel..
mungkin akn ditukar pic tu..tp elemen2 lain akn kekal..
mcm cursor kete kuning yg comel ni akn still ada menemani sesiapa yg bkak blog ni..
ada ke?? huhu.. who knows rite..hehehe..
hmmm..,hampir berakhir sudah LI ku di kampung halaman yg cukup damai ni..
sy sayam kelatam sy...hehe.
cikah nk bermadah ckit..
"hidup ni.,bkn semua yg kte nk kita akn dpt..biasanya bnde yg kita xsangka tu lah yg kte dpt..
maka.,jgnlah kamu mengeluh tatkala kamu mndpt sesuatu yg x dijangka..,krn itulah yg terbaik dr Allah kpd kita...... "
tergantungkah ayat tu??? klo tergantung.,lengkapkn by urself ok..